Tyson Ballou atau nama sebenarnya Tyson Brett Ballou dilahirkan pada 14 November 1976 adalah seorang supermodel lelaki yang telah merentasi dunia peragaan sejak di usia muda lagi. Dilahirkan di Garland, Texas, dia memulakan karier sebagai model seawal usia 15 tahun.


Orang yang bertanggungjawab membawa Tyson ke dalam dunia modeling adalah Susan Kaleta dari agensi Page Parkers di Dallas. Susan melihat wajah tyson begitu menawan dan mampu untuk berjaya dalam bidang modeling.
Tyson pernah bekerja dan menjadi model untuk semua jenama hebat dan ternama antaranya Dolce & Gabbana, Tommy Hilfiger, CK, Giorgio Armani, Versace, Jil Sanders, DKNY, Hugo Boss Sport, Byblos, Moschino, Emporio Armani, Exte Acht, Samsonite, Perry Ellis, BCBG, Valentino Roma dan Emporio Armani Fragrance.
Selain itu, wajah-wajah Tyson juga muncul di dalam majalah seperti L'uomo, Vogue, Jalouse, The Face, Harper's Bazaar, Arena Homme Plus, Visionaire, Numero dan W. Terkini Tyson menjadi model untuk pewangi D&G Musim Luruh/Sejuk 2009.